vanwerdeflorida2018.reismee.nl

Dagje zeevissen

Gisteren zijn we van Miami naar Key West gereden, een rit van ca. 3,5 uur. Dit lijkt lang, maar door het schitterende uitzicht dat je hebt is dit een aangename rit. We komen er onderweg achter dat we geen balletje hebben meegenomen voor in het zwembad en besluiten ons geluk te testen door bij een dollar winkel te stoppen, hier kosten alle producten 1 euro. Wat speurwerk levert 2 ballen op.

De tweede stop staat gepland bij Robbie’s Marine, waar we net als eerdere jaren een emmmertje met vis kopen om de tarpons (grote vissen) te voeren. De tarpons zijn gulzig, bij Jordy springt er een bijna een halve meter uit het water en bij papa neemt er een zowel de vis als zijn hand. Gelkkig heeft een Tarpon geen echte tanden, maar voelt het aan als een soort schuurpapier.

Aangekomen in Key West kijken we op de kamer met een zak chips de wedstrijd tussen België en Frankrijk en nemen een verfrissende duik in het heerlijke zwembad van het hotel. s’Avonds gaat het dak er af, althans van de wagen, en rijden we een rondje over het eiland en kijken alvast waar we morgenvroeg moeten zijn. We gaan op tijd naar bed, morgenvroeg om 5 uur gaat de wekker

Verdomme 5 uur is toch wel heel vroeg, maar er staat iets leuks op het programma. We eten een paar broodjes die we gisteren bij de Publix hebben gehaald. Smeren ons al wen keer goed in en doen onze vissersoutfit aan.

Om 5.45u staan we netjes op tijd in het haventje waar de boot ligt die ons mee gaat nemen. ook de captain is er al en is bezig de boot gereed te maken voor vertrek. We moeten nog even geduld hebben tot de zon op komt en dan gaat ons nieuwe avontuur beginnen.

Om 6.00 uur vertrekken we en gaan we oo zoek naar wat levend aas. Onze captain gebruikt hiervoor stalen fuiken die vol zitten met aasvisjes. Nu we klaar zijn om te gaan vissen, varen we richting de eerste visplaats. We zien de tarpons iedere keer met hun rug boven water komen en gooien onze hengels uit.

En jawel hoor, de hengel van Jordy trekt krom. Met de nodige moeite haalt Jordy de eerste vis van de dag binnen. Geen Tarpon, maar een mooi formaat Yellow Tail Jack. We bewaren de vis, zodat we deze kunnen bewaren voor aas later op de dag.

Nog geen kwartier later is het alweer raak en trekt Jordy zijn tweede Jack binnen. De captain en papa kijken elkaar aan, hoe flikt hij dit nou. De captain, een ervaren sportvisser met een grote prijzenkast lukt het deze morgen niet om een vis te vangen. Een half uurtje later is het dan de beurt aan papa om zijn eerste Jack binnen te halen. De Tarpons zijn er voldoende, maar frustrerend genoeg hebben ze geen zin om te bijten. Ja twee keer gaat de lijn er als een speer vandoor, maar helaas bijten ze niet door.

Dan gaan we naar de volgende visplaats. De door de captain meegenomen barracuda is inmiddels ontdooit. Deze wordt doormidden gesneden en er wordt een gat door zijn hoofd gemaakt waar een stuk touw doorheen gaat. Ook wordt de zijkant van de vis ingesneden zodat deze flink gaat bloeden. De vis wordt met het touw half in het water gehangen, waarbij het bloed de haaien zullen lokken.

Het duurt niet lang of we zien door het ondiepe water de eerste haaien voorbij zwemmen. We gooien onze hengels uit en het is makkelijk raden wie er wederom als eerste beet heeft. Dit is andere koek, bij elke slag die Jordy opdraait, zwemt de haai er 3 weg. Het is bingo, want waar we zelf liever met een kleine zouden willen beginnen, heeft Jordy er maar meteen een joekel van een haai aan zitten. De boot kan helaas niet achter de haai aan omdat deze te ondiep water is ingezwommen. Dat wordt werken, met twee handen de hengel vastpakken en naar boven trekken en bij het naar beneden gaan de molen opdraaien. Net op het moment dat je denkt dat de haai moe wordt, zwemt hij er weer vandoor en hoor je de molen weer aflopen en begint het weer van vooraf aan. Uiteindelijk is de haai bij de boot en zien we goed hoe groot deze is, zeker 2 meter. In het totaal vangen we 4 grote haaien, waarbij de laatste een echte reus genoemd mag worden met zijn 2,5 meter. Deze haai trekt de boot honderden meters vooruit en heeft geen zin om zich makkelijk te laten vangen. Maar ook wij geven niet op en ook deze heer wordt netjes bij de boot gehaald. Helaas waren de haaien iets te groot om ze op de boot te trekken.Een ontzettend leuke ervaring geweest!!

In de middag was het idee om even naar het strand te gaan om te gaan snorkelen, maar helaas beginnen de eerste druppels te vallen. In de avond gaan we naar het centrum van Key West. We beginnen bij het southern most point, waar Jordy net als in 2012 weer op de foto wil gaan. We sluiten netjes aan in de rij, en we vragen de mensen achter ons om een foto van ons te maken.

Het wachten was toch wel warm en het zweet gutst inmiddels van ions hoofd. We gaan gezellig een drankje doen bij de sportsbar. Lopen een stuk door de Duval street en belanden op Mallory square waar de straatartiesten hun kraampjes/ acts aan het voorbereiden zijn. Wij drinken nog wat bij de sunset bar en sluiten de avond af bij Denny’s met een grand slam, pancakes/ sausage/ bacon strips/ turkey strips voor Jordy en een gebakken eitje voor Jimmy.

Morgen vertrekken we weer richting het vaste land.

Groetjes Jordy en Jimmy

Ilse en bas

Een spannende actieve dag gehad zo te lezen, geniet ervan samen!

Raapjes

Leuk geschreven! Wat een avontuur met het vissen... de filmpjes zagen er in ieder geval vet uit. Dane dacht dat het nep was en dat jullie voor een green screen aan het vissen waren???. En die auto wordt ook elk jaar gaver zeg... geniet er maar lekker van mannen!! Doei doei?

Erik en Carly

Geweldig wat jullie weer allemaal meemaken! Geniet ervan! Groetjes

Opa en oma Sjors

Wat een avontuur hebben jullie beleefd met het vissen op haaien Het is maar goed dat we ook de foto's gezien hadden anders zou je het niet geloven Kon je Cuba zien liggen toen jullie op het uiterste puntje van de Key waren Hier gaat het ook weer langzaam z'n gewone gangetje een paar versnellingen minder
Groeten van Bruce en de hondjes

Mannen geniet van al het moois wat jullie meemaken